вторник, 28 април 2015 г.

Любими книжки за развитие на детската реч


   Когато стане въпрос за детски книги в главата ми започват да се надпреварват мисли за първите книги, които прочетох сама....такова удоволствие и гордост изпитах! Сега обаче искам да споделя тези книжки, които като родител и логопед използвам вече няколко години в практиката си, а вие като родители може да изпробвате вкъщи. Най-важното е да се забавлявате, ако на вас книжката ви харесва шансовете тя да се хареса и на детето са огромни. Възможно е да се случи и обратното, виждайки колко много детето ви се радва и търси точно определена книжка, то тя някакси става много близка и до вас, защото тя е причина за положителните емоции от споделеното четене.
 
   Моето мнение е, че няма определена възраст, от която да кажем, че трябва да започнем да четем на децата си. Разбира се колкото по-рано, толкова по-добре! Но по въпроса с какви книжки да започнем вярвам, че трябва да се придържаме към един от основните принципи на ученето - от лесното към трудното. Преди да преминете към класическите произведения за деца като "Малкият принц", "Пипи Дългото чорапче", "Приключенията на барон Мюнхаузен" и много други, които без съмнение са ценни, ще бъде добре да сте обърнали внимание и на по-простички книжки. Наблюдавам много амбициозни родители или баби и дядовци, които "прескачат" по-леките четива и започват направо с големите произведения, смятайки, че детето така ще напредне повече в езика, ще развият в него висок критерии за качество и въобще ще го "закърмят" с нещо по-добро! Ами....не съм съгласна и не съм убедена точно в тези ползи. По-скоро смятам, че предлагането на нещо в неподходящото време ще има обратен ефект. Следвайте детето и наблюдавайте реакциите му - ако се забавлява всичко е ОК, но ако е отегчено и без ентусиазъм, то преминете към по-леко четиво.
   Периодът на проговярянето и последващото развитие на това умение се случва благодарение на наистина много фактори, един от които е разглеждането и слушането на назоваваните картинки и илюстрации в книжките.Кратичките истории, които са богато изобразени са най-подходящи за малките слушатели.
   Един от най-сигурните начини да привлечете малкият човек към света на книгите е да му осигурите достъп до книги! Започнете с меките бебешки книжки, преминете към устойчивите книги с дебели страници за откривателите и следвайте желанията и потребностите на детето.

   
Първите две любими книжки са точно такива, с кратки истории, без сложни думи, всеки момент от историята е илюстриран, а това дава възможност на възрастния и детето много лесно да превърнат думата в образ и обратно. Това е един от ключовите моменти към ученето и развитието на езика. Книжките са ценни и при първите опити на детето да разказва, защото движейки се по картинките това става изключително лесно. Единственият недостатък може би е, че са по-скоро оформени като за момичета, не съм открила досега еквивалент за момчета. Тези бяха подарени за първия рожден ден на дъщеря ми, но започнахме да ги четем около нейната втора годинка като по това време тя имаше търпение горе-долу за половината от една приказка, но в следващите месеци стигахме до края на избраната приказка. Често посочвах картинката, която се отнася за съответната думичка или момент от историята. Не след дълго аз само четях, а тя посочваше с пръст. През следващите две години тези книжки бяха прочитани стотици пъти, като разговорите и въпросите покрай историите ставаха все по-широки и богати. Един от най-важните моменти обаче си остава положителното отношение, което детето развива към книгата и речта като източник на забавление и емоции.


     Друга моя любима книжка е тази за Мечо и неговия ден. Изключително сполучлива книжка с толкова много картинки на предмети и действия, които да се използват за развитие на речта. Това е мога да кажа най-използваната от мен книжка в логопедичната ми практика, защото е много близка до децата, със "прозорчета", зад които се крият разни тайни и без много усилия предизвиква много разговори. За разлика от предишните две тази книжка се приема еднакво добре и от момичетата, и от момчетата. Съветвам ви, ако все още нямате вкъщи това съкровище да си го подарите и да се насладите на откривателския дух на вашето малко дете.


     Други любими книжки са тези със стикери. Наличието на стикери е истинско удоволствие за децата. Залепянето им на определените места по време на историята ги увлича и всъщност им позволява да "четат" сами голяма част от приказката. По мои наблюдения са подходящи за деца след 3 и половина и нагоре. Тези книжки обикновено са част от поредица и колекционерското желание на детето го снабдява поне с няколко такива. "Колкото повече, толкова повече"- каза Мечо Пух. Речта, говорът, разказването са сложни неща и тяхното начало се поставя в ранните години от нашия живот и се развива много интензивно в предучилищна и начална училищна възраст. Колкото по-рано положите основите на съвместното четене, толкова по-добре ще говори, разказва и мисли детето ви. А ако има забавяне в развитието на говора и/или езика, то усилията ви трябва да са още по-целенасочени в тази област.
Има още много книжки, които могат да станат вашите любими книжки! Намерете ги и нека голямото четене започне сега!

Приятно четене!

Няма коментари:

Публикуване на коментар